شرکت فنی و مهندسی بامداد نیرو

آموزش

دوره های آموزشی در خصوص نرم افزارهای تخصصی:

DIGSILENT:

دیگسایلنت (DIgSILENT) چیست؟

نرم‌افزار DIgSILENT Power Factory یکی از قوی‌ترین نرم‌افزارهای تحلیل شبکه است که در هر سه حوزه تولید، انتقال و توزیع کاربرد دارد. این نرم‌افزار توسط شرکت DIgSILENT GmbH توسعه داده شده است و قدرت و صحت نتایج حاصل از این نرم‌افزار تا اندازه‌ای است که در شرکت‌های برق منطقه‌ای و شرکت مادر تخصصی توانیر برای تحلیل شبکه سراسری ایران از این نرم‌افزار استفاده می‌شود.

اهمیت یادگیری دیگسایلنت (DIgSILENT) چیست؟

با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان تقریبا هر شبکه قدرتی را به صورت گرافیکی ترسیم نمود و محاسباتی همچون پخش بار، اتصال کوتاه، آنالیز گذرا، جایابی بهینه خازن، بهینه‌سازی سایز کابل و… که در قالب توابع متنوع ارائه می‌گردد، را انجام داد. علاوه بر این امکانات دیگری نظیر برنامه‌نویسی به زبان DPL و تعریف مدل‌های DSL این انعطاف‌پذیری را برای کاربر ایجاد می‌نماید که تحلیل‌های مورد نظر خود را به صورت دلخواه روی سیستم قدرت اجرا نموده و تجهیزاتی که در کتابخانه نرم‌افزار وجود ندارند را طراحی نماید.

این نرم‌افزار نه تنها ابزارهای متنوع و محیط کاربرپسندی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد بلکه پیچیدگی‌های سایر نرم‌افزارهای آنالیز سیستم قدرت را نداشته و کاربر در استفاده از این نرم‌افزار امکانات فراوانی را در دست خواهد داشت.

Etap:

ETAP چیست؟

ETAP یک نرم‌افزار شبیه‌سازی سیستم‌های برقی است که برای طراحی، تحلیل و بهینه‌سازی سیستم‌های برقی استفاده می‌شود. این نرم‌افزار توسط شرکت ETAP Global طراحی شده است و در صنایع برق، نفت و گاز، صنایع شیمیایی، صنایع فولاد و صنایع دیگر استفاده می‌شود.

اهمیت یادگیر تحلیل سیستم‌های قدرت با ETAP چیست؟

نرم افزار ETAP یکی از نرم‌افزارهای قدرتمند و در عین حال انعطاف‌پذیر در تحلیل سیستم‌های قدرت است که به کاربر امکان انجام هرگونه تحلیل لازم را می‌دهد. این نرم‌افزار با رویکرد صنعتی، پاسخگوی تمامی محاسبات لازم برای یک مهندس طراح، جهت آنالیز سیستم قدرت است. به طور کلی این نرم‌افزار دارای قابلیت‌های اجرای محاسبات پخش بار متعادل و نامتعادل، اجرای محاسبات اتصال کوتاه در استانداردهای مختلف و نیز محاسبات تخلیه قوس و رسم نمودارهای مرتبط، محاسبات هماهنگی تجهیزات حفاظتی مختلف، محاسبات طراحی سیستم زمین و … است.

PVSYST:

نرم‌افزار PVsyst چیست؟        

PVsyst، یک نرم‌افزار تخصصی برای تجزیه‌وتحلیل سیستم‌های نیروی خورشیدی (فتوولتائیک) است. این نرم‌افزار به مهندسان، طراحان و متخصصان حوزه انرژی خورشیدی کمک می‌کند که اطلاعات دقیق و تحلیل‌های جامعی از سیستم‌های خورشیدی خود را به دست بیاورند.

اهمیت یادگیری طراحی نیروگاه خورشیدی فتوولتائیک با پی‌وی‌سیست چیست؟

PVsyst، یک ابزار تخصصی و قدرتمند است که به مهندسان و طراحان این نوع نیروگاه‌ها کمک می‌کند تا بهینه‌ترین سیستم‌های خورشیدی را طراحی و ارتقا دهند. این اهمیت به اندازه‌گیری و بهینه‌سازی عوامل مختلف مرتبط با نیروگاه خورشیدی مربوط می‌شود.

یکی از اصلی‌ترین مزایای یادگیری طراحی نیروگاه خورشیدی با PVsyst، به دست آوردن دقت بالا در تخمین تولید انرژی و عملکرد سیستم است. این نرم‌افزار به طراحان این امکان را می‌دهد تا با استفاده از مدل‌ها و شبیه‌سازی‌های پیشرفته، تاثیرات مختلفی از جمله شیب سطح، جهت‌گیری ماژول‌ها، میزان تابش خورشید و شرایط هوا را در نظر بگیرند. این دقت در تخمین‌ها به کاهش خطاها و افزایش بهره‌وری سیستم‌ها منجر شده و به تصمیم‌گیری بهینه کمک می‌کند

PVSOL

طبق پیش بینی های انجام شده و با توجه به سیاست گذاری های جهانی، انرژی های تجدیدپذیر و به طور ویژه نیروگاه های خورشیدی در آینده نه چندان دور یکی از منابع اصلی تامین انرژی دنیا خواهند بود و لذا در کشور ما نیز همچون دیگر نقاط دنیا، این زمینه کاری و پژوهشی با سرعت فزاینده ای در حال گسترش است.

این روند باعث افزایش روزافزون تقاضای کسب مهارت، دانش و اطلاعات در این زمینه از سوی تمامی افرادی که علاقه مند به اشتغال، ادامه تحصیل یا پژوهش در این زمینه هستند، شده است. امروزه طراحی از طریق نرم افزارها در اکثر پروژه ها به دلایلی مانند دقت و سرعت بالاتر و همچنین قابلیت انجام آسان محاسبات پیچیده مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین داشتن دانش نرم افزاری و توانایی طراحی از این طریق، مهارت مهمی برای علاقه مندان و شاغلین در این حرفه به حساب می آید.

نرم افزار PVSOL، یکی از بهترین و جامع ترین نرم افزارهای موجود برای طراحی نیروگاه های خورشیدی فتوولتاییک (Photovoltaics) است که در بسیاری از پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

WINDPRO:

گسترش نیروگاه های بادی به عنوان یکی از مقرون به صرفه ترین نوع از انرژی های تجدیدپذیر، لزوم طراحی بهینه مزارع بادی و افزایش حداکثری استفاده از انرژی باد را بیش از پیش نمایان می سازد. استفاده حداکثری از انرژی باد و استخراج بیشترین میزان انرژی تولیدی مزرعه بادی و همچنین کاهش هزینه های بهره برداری و تعمیرات، نیاز به شناخت کامل از دینامیک باد منطقه و سایت یابی بهینه دارد، به نحوی که بهترین نقاط جهت احداث یک نیروگاه بادی تعیین می گردد و در گام بعدی برای سایت انتخاب شده، طراحی بهینه توربین های بادی ارائه می گردد. پس از این مرحله، محاسبه انرژی خروجی مزرعه بادی با در نظر گرفتن افت ها و تلفات محاسبه می گردد.

از آنجایی که انرژی تولیدی سالانه یک مزرعه بادی به عنوان یکی از مهم ترین پارامترهای اقتصادی یک مزرعه بادی به شمار می رود، لذا محاسبه دقیق آن می تواند توجیه پذیری اقتصادی یک مزرعه را قبل از احداث آن برای سرمایه گذار نمایان سازد. همچنین انتخاب توربین بادی بهینه با توجه به رژیم باد منطقه جهت کاهش هزینه های بهره برداری و افزایش ضریب دسترس پذیری توربین بادی، از اهمیت بالایی برخوردار است. در این آموزش سعی بر آن است تا اصول طراحی مزرعه بادی با نرم افزار windPRO به عنوان یکی از شناخته شده ترین نرم افزارهای موجود در صنعت باد و بر مبنای دیدگاه کاملا کاربردی بیان گردد.